Громадські спілки «Всеукраїнська Аграрна Рада» і Всеукраїнський Конгрес Фермерів, від імені свої членів, закликають припинити маніпуляції, які розповсюджуються в експертному середовищі, щодо недоцільності детінізації галузі с/г виробництва та вирівнювання податкового навантаження для всіх категорій користувачів с/г земель.

На даний час в Україні гостро постала проблема тіньової оренди с/г земель і тіньового ринку с/г продукції. Земельні ділянки здаються в оренду за готівковий розрахунок, при цьому договори оренди не оформляються, а відповідні доходи власників ділянки ніде не враховуються. Сама обробка землі та оплата праці зайнятих на ній працівників також здійснюється за готівковий розрахунок без сплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), єдиного соціального внеску (ЄСВ), єдиного податку четвертої групи спрощеної системи оподаткування або податку на прибуток підприємств. Втрати бюджетів всіх рівні від тіньової обробки земель оцінюються в 60-90 млрд. грн. щорічно.

З метою детінізації галузі с/г виробництва та для боротьби з ухиленням від сплати ПДФО з доходів, отриманих від використання товарних сільськогосподарських земель (орендна плата або дохід від реалізації врожаю) в ВРУ було зареєстровано законопроекти №3131, №3131-1 та №3131-2. Кожен з законопроектів має на меті забезпечення сплати усіма мінімальної суми податків, яка вже сплачується сумлінним платниками податків з одного гектара с/г земель. Вести аграрне виробництво легально і платити меншу суму податків з одного гектару, як показують дані Державної податкової служби України та розрахунки аграрних асоціацій, неможливо.

Згідно рішення профільного комітету було вирішено підтримати 3131.

Незважаючи на те, що законопроект є одним з найочікуваніших серед аграрної спільноти, в ЗМІ розпочалися публікації деяких експертів, які заявляють, що змушувати тіньових агровиробників платити податки нарівні з усіма іншими громадянами України, несправедливо. Нібито, податкове навантаження в 1400 грн з гектара призведе до банкрутства фермерських господарств.

При цьому замовчується, що легально працюють малі фермери вже платять більше – від 2000 грн з одного га в рік; що українці, які отримують мінімальну заробітну плату за свою нелегку працю, сплачують ПДФО і військовий збір, а тіньові фермери, багато з яких є мільйонерами, ні; що середній прибуток від обробки одного га с/г земель становить від 6000 до 9000 грн в рік; що ухилення від сплати податків на дохід від обробки с/г землі позбавляє можливості територіальні громади фінансувати освіту, охорону здоров’я і соціальний захист тих, хто дійсно потребує допомоги та підтримки, а це призводить до знищення села як такого.

Необхідно зазначити, що детінізація галузі с/г виробництва, запропонована в вищезгаданих законопроектам лише частково вирівнює положення легальних виробників, які в повній мірі сплачують податки, у порівнянні з «тіньовиками», які їх не сплачують.

Відмова від реформи детінізації галузі с/г виробництва, або затягування з її прийняттям покаже аграріям, що ті, хто вирішив працювати легально і платити податки зробили помилку, тому що держава буде підтримувати і захищати не їх, а тих, хто працює в тіні, платить хабарі та утримує політиків-популістів і ЗМІ, які маніпулюють громадською думкою і прикривають їх злочини.

Враховуючи зазначене вище, закликаємо Верховну Раду України невідкладно розглянути законопроекти №3131, що вирівнює податкове навантаження легальних сільськогосподарських виробників та «тіньовиків» і веде до втрати останніми своєї конкурентної переваги через несплату податків.

Цим зверненням ми засвідчуємо підтримку детінізації обробітку сільськогосподарських земель та виробництва сільськогосподарської продукції. Тому таким важливим є подальший розгляд та прийняття в першому читанні зазначеного законопроекту як базового. Водночас наголошуємо, під час підготовки законопроекту до другого читання ми будемо наполягати на внесенні суттєвих змін, насамперед щодо зменшення ставки поставленого податкового зобов’язання до 4% НГО та виправлення низки інших технічних неточностей законопроекту.

Агро-Продовольча Рада підтримує зменшення ставки поставленого податкового зобов’язання до 4% НГО.