Окружний Адміністративний суд Києва змусив Міжвідомчу Комісію з міжнародної торгівлі ввести квоти на імпорт мінеральних добрив до України. Таким чином суд задовольнив позовні вимоги ПрАТ «Азот» та ТОВ «Хімвектор», які входять до складу групи компаній Ostchem олігарха Дмитра Фірташа. Ці позови компанії подали у липні 2020року практично відразу після рішення МКМТ про недоцільність квотування ринку добрив.

Тексту постанови ОАСК ще немає, але є інформація, що рішення МКМТ суд оскаржував наголошуючи на неточностях в ході розслідування. Більше того, компанія, яка подавала позов, як інші активи пана Фірташа вже певний час перебувають у заставі російського Газпромбанку.

Як наголосив учасники Агро-Продовольчої Ради Сергій Рубан, це перевищення повноважень Феміди:

«Введення квот за процедурою – це компетенція певних державних органів. Відповідно, ця процедура передбачає дуже багато юридичних ходів і етапів. Сказати, що якийсь орган повинен запроваджувати чи не запроваджувати якесь певне рішення і при цьому уникнути самої процедури – це перевищення повноважень судової влади. Якщо хоча б, на думку судді, були якісь процедурні  чи порушення закону при формуванні цього рішення і необхідно виправити ці порушення, але там мова йде про зобов’язання певного державного органу, що квоти були введені в директивному порядку. Чим це мотивовано і які тут повноваження суду – я не розумію».

Таке рішення Окружного Адмінсуду створює дуже дивний прецедент, бо рішення не входить в компетенцію судової системи, як такої. На цьому наполягає ще один учасник Агро-Продради Олексій Малеванець:

«Суд взяв на себе функції економічного регулятора ринку між імпортом і експортом. Це не компетенція суду. Суд міг розглянути рішення Комісії тільки з точки зору матеріального або процесуального права. Максимально – на перегляд рішення (щоб МКМТ переглянула рішення про недоцільність введення квот на міндобрива)».

Агро-Продовольча рада чекатиме реакцію МКМТ на рішення суду і далі звертатиметься до міністерстваа аграрної політики і продовольства.  Як заявив голова АПР Іван Слободяник:

«Ми закликаємо скасувати Окружний Адмінсуд Києва. Президент Зеленський ще в лютому пропонував Верховній Раді скоротити повноваження ОАСКу, може час нарешті взятися? Чи почекаємо поки в портфоліо пана Вовка і ко з’являться ще більш резонаншніші кейси».

Сергій Рубан зі свого боку вважає, що крім Мінагро фермерам слід звертатись і до президента, як гаранта Конституції і конституційних прав:

«В даному випадку якійсь лінійний суддя бере на себе повноваження вказувати щось виконавчій владі. Що завтра завадить цьому судді вказати президенту зробити щось, наприклад здати українські території РФ? Це пряма юридична колізія. Влада, яка має слідкувати за виконанням закону – судова – бере на себе право вказувати щось виконавчій владі, яка має втілювати закони в життя».

Нагадаємо, що від 2010 року компанії Ostchem Фірташа фактично створив монополію виробництва мінеральних добрив в Україні. Це призвело до подорожчання добрив для сільгоспвиробників одразу на 30-40%. З 2014 року почалася лібералізація ринку міндобрив і до України почали заходити добрива з Туреччини, Болгаріі, Польщі, Литви, Марокко, тощо. Внаслідок ціни на добрива та собівартість сільгосппродукції знизилися, наблизившись до рівня європейських.

Влітку 2020 року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі при Мінекономіки планувала ввести квоти на імпорт міндобрив в Україну з Європейського Союзу, Білорусі, Узбекистану та інших країн строком на 3 роки. Аграрна спільнота та експертне середовище виступили категорично проти цього рішення, яке було на руку монополії Фірташа.

Фермерські об’єднання та агроасоціації виходили на акції протесту під Кабмін. Зрештою квоти так і не були запроваджені.